Wine&Dine

Lisboa Food Guide

2018. november 20. - Wine and Dine

Sziasztok Gasztroimádók!

Úgy döntöttetek instagramos szavazásunkon, hogy a héten Portugália gasztronómiájára vagytok kíváncsaik. Mivel egyik kedvenc városunk a népszerű Lisszabon, úgy gondoltuk, készítünk számotokra egy food guide-ot, amiben összeszedjük számotokra a mi kedvenc helyeinket a városban. Ha tervezitek, hogy elutaznátok ebbe a gyönyörű városba, vagy csak megnéznétek, hogy egyáltalán érdemes-e ellátogatni ide, mindenképp olvassatok tovább!

Lisszabon egy csodálatos, magával ragadó hely, ahova egyszer mindenképp el kell utaznotok, és bebarangolnotok, ha pedig megtettétek ezt, biztosak vagyunk benne, hogy azonnal beleszerettek!

46403354_1991846517581356_7045084015824470016_n.jpgBelém Torony

Általánosságban az éttermi árak körül-belül hasonlóak, mint Magyarországon, borravalónak itt is a végösszeg 10%-át szokták adni a vendégek, de nézzétek meg a számlát, mert lehet, hogy az már benne van a végösszegben, csak úgy, mint itthon. Jellemző még, hogy az ételek előtt kaptok „apetizer”-eket, tehát kenyeret, sajtot, vajat, ami nagyon jól hangzik, de figyeljetek, mert ezek általában nincsenek ingyen, hanem felszámolják nektek, ha esztek belőle! Ha nem fogyasztotok belőle, néha még akkor is benne van a számlában, tehát mindenképp érdemes megnézni a tételeket, és ilyen esetben szólni a pincérnek.

Ha szeretitek a tengeri herkentyűket, Lisszabon és maga Portugália tökéletes hely számotokra, nagyon sok halat, rákot, tengeri dolgokat esznek a portugálok, egyik legnépszerűbb a Bacalhau (tőkehal) mindenféle módon elkészítve. Az egyik legfelkapottabb étterem, ahol mennyei halas ételeket lehet kapni, az a Cervejaria Ramiro – különféle kagylók, rák, homár, bármi, amit el tudtok képzelni. Mindenképp foglaljatok asztalt, ha ide szeretnétek menni, mert nagyon népszerű hely, asztalfoglalás nélkül hosszú sorbanállás vár majd rátok.

hal.pngCervejaria Ramiro (Forrás: Cervejaria Ramiro Facebook oldal)

A másik kedvenc halas helyünk, a Pateo 13 a hangulatos várnegyedben található, autentikus kis étterem. Itt egyébként rengeteg más vendéglő is található, behívogató hostokkal/hostesekkel, akik kínálgatják, ajánlgatják az arra sétáló rengeteg turistának a saját éttermüket, ám sajnos nem mindenhol jó az ételek minősége. A Pateo 13-ban ezzel szemben isteni, jó minőségű halas ételeket kapni, kedves pincérek szolgálnak ki – nekünk is ajánlották ezt a helyet ismerőseink és nem csalódtunk.

Egy kiülős étteremről van szó, ahova szintén érdemes asztalt foglalni – vagy korán érkezni – mert 7-8 óra körül kezd megtelni a kis terasz, és itt is akár 1-másfél órás várakozásra is lehet számítani. Amit mi mindenképp ajánlunk, hogy kóstoljátok meg a paradicsomos „hallevest”, mert olyan barátnőnknek is nagyon ízlett, aki egyébként nem szereti a halas ételeket, emellé pedig válasszatok bármilyen halas ételt, semmivel nem lőhettek mellé.

pateo.jpgPateo 13 (Forrás: Pateo 13 Facebook oldal)

Nem tudtunk betelni a halas éttermekkel, tehát ellátogattunk még egy helyre, a Casa do India nevű helyre, mely a nevével ellentétben nem currys ételekkel várja az oda látogató vendégeket, hanem szintén finom tengeri herkentyűkkel. Ez is egy nagyon hangulatos kis étterem, a híres Bica villamos végállomásánál található, tehát, ha ellátogattok ide, mindenképp a Bicával menjetek, hogy egy tipikus lisszaboni élményben legyen részetek.

46397985_343058753151566_4471637150768562176_n.jpgBica villamos

A szakács ezen a helyen a „pultban” készíti el, süti meg az ételeket, tehát láthatjátok magát a folyamatot is. Ha nem szeretitek a tengeri fogásokat, ne búsuljatok, lehet kapni grillcsirkét is, illetve más halmentes fogásokat.

46446962_259901804693651_360905234299486208_n.jpgCasa do India

Ezekben az éttermekben amúgy általánosságban 8-15 euró között vannak a halas főételek, amiben benne van a köret is (saláta és krumpli).

Egy tipikus lisszaboni „étteremtípus”, ahova mindenképp látogassatok el, az „illegal chinese”, lakáskonyhaszerű éttermek. Ezek régen tényleg illegálisok voltak, és jöttek a rendőrök a kis lakásokban kialakított éttermekbe, de mára már nagyon népszerű helyekké nőtték ki magukat. Több ilyen étterem található a Martim Moniz megálló környékén a Rua do Benformoso-n, a mi kedvencünk ez az éttermünk a Rua de Benformoso 59 szám alatt volt, úgy ismeritek meg, hogy ha felmentek egy lépcsőn, egy pandás kép van a bejárati ajtó mellett.

Elég creepynek tűnik elsőre, bekopogtok az ajtón, egy kínai hölgy kinyitja azt és néz rád nagy szemekkel, hogy mit akarsz te. Mondod, hogy 2 főre keresel asztalt, ekkor mondja, hogy menj be, leültet egy asztalhoz a telefirkált falú és undorító művirágokkal telerakott szobában. Kicsit megijedsz, de látod, hogy tele van a hely, gondolod magadban, hogy csak nem járnának ennyien egy szar helyre… az étlap és a rendelés is olyan, hogy fel kell írnotok egy papírlapra, hogy mit kértek. Viszont amikor kihozzák a kaját, és belekóstolsz, minden kétséged elillan… ISTENI.

Illegális kínai étterem

Mindenképpen úgy rendeljetek ételt, hogy osztoztok rajta, és megkóstoljátok egymásét, szerintünk 1 főétel amúgy bőven elég két főnek, főleg, ha rendeltek előételt és desszertet is. Olcsón is kijöttök, olyan 10-15 euróból fejenként simán megvan egy laktató vacsi. A fogásokat amiket mi ajánlunk nektek, hogy semmiképp se szalasszátok el az a tavaszi tekercs, madárfészek leves, és az iiiisteni narancsos kacsa, amit narancsdarabokkal és narancs szósszal tálalnak. Desszertnek pedig a különleges sülti fagyit ajánljuk… nem hittük volna, hogy létezik ilyen, de bűn kihagyni.

46383037_291460191485282_153492192604717056_n.jpgNarancsos kacsa

Ha még ennél is szélesebb választékot akartok, látogassatok el a Time Out marketbe, ami a zöld metró végállomásánál, Cais do Sodrén található. Ez egy piac, szoktak például öreg nénik árulni virágokat, de egy hatalmas részen éttermek vannak, középen pedig rengeteg asztal és szék, ahová le tudtok ülni és nyugodtan enni. kedvenc helyeink:

Sea-me: mint a nevéből is láthatjátok, ez egy halas hely. Nagyon finom és különleges halból-, és tengeri herkenytűkből készült ételek kaphatóak itt, a mi kedvencünk a polip hot-dog volt, ez mindenképp egy „must have”.

46482664_544240592654351_1107975590977208320_n.jpgPolip hot dog

Asian Lab: ázsiai étterem, különleges előételeket (péládul tavaszi tekercset és gyoza gombócot), és nagyon finom tésztákat ehetünk itt, például pad thait, chow meint, vagy indiai currys tésztát is. Választhatunk, hogy vegetáriánusan, csirkével, vagy pedig rákkal szeretnénk kérni. Nekünk a csirkés chow mein volt a kedvencünk, isteni a fűszerezése, a zöldségek benne, meg az egész összhatás tökéletes.

46440364_938871746323704_1117150173697409024_n.jpgCsirkés chow mein

Miguel Laffan – Chicken is all around: Miguel Laffan egy Michelin-csillagos séf, éttermében különféle csirkés ételeket lehet kapni kezdve a portugál fűszerezésű piri-piri csirkétől, az indiai tandoori csirkén át az egzotikus jamaikai „jerk” csirkéig. Egész és fél csirkét is lehet enni, valamint fincsi köreteket is kérhetünk hozzájuk, úgy mint, édesburgonya püré, sültkrumpli, steak burgonya. Ezzel az étteremmel sem lőhetünk mellé!

46.JPGPiri piri csirke (Forrás: Tripadvisor)

Az abszolút szerelmünk Lisszabonban a Pastel de Nata nevű tipikus portugál édesség, ami egy mennyei krémes kosárka. Tojásos krémből készült, ami réteslapba van beleültetve. Sosem tudtunk neki ellenállni, mindennap megettünk egyet minimum. Minden cukrászdában, ahol lehet kapni, ki van téve fahéj, ehetitek úgy, hogy meghintitek vele a tetejét, vagy akár anélkül is. Mi a fahéjas változatra szavazunk!

pastel.jpgPastel de Nata

A Time Out Marketben is van egy „pasteles” hely, a Manteigaria, de mindenképp érdemes kirpóbálnotok a Fabrica de Natat, és a legrégebbi pasteles helyet, a Pastéis de Belémet is. Itt mindig nagyon hosszú sor áll kinn, de, ha bementek az étteremrészre, egyrészt elkerülhetitek ezt a nagy várakozást, leültök egy asztalhoz és 2 percen belül ki is szolgálnak titeket, másrészt pedig mindenképpen érdemes megnézni a helyet, nagyon autentikus belülről, szép portugál csempékkel (azulejokkal) van kirakva a fal.

+1: Milyen bort fogyasszunk Portugáliában?

A borokról is fontos szót ejtenünk, legfőképp a portói borról, ami Portugália Douro borvidékéről származó likőrbor, azaz olyan bor, melynek alkoholtartalmát valamilyen égetett szesz hozzáadásával növelték meg. A portói borhoz brandyt szoktak hozzáadni. Bármelyik étteremben lehet kapni, isteni az íze, nem érzitek erősnek, de vigyázzatok, mert már 1 pohár is elég ahhoz, hogy megérezzétek a hatását.

Ebben a cikkünkben az általunk legkedveltebb helyeket szedtük össze nektek, de Lisszabon ennél még sokkal több érdekességet tartogat magában. Ha szeretnétek tanácsot kérni, hogy még milyen helyeket érdemes meglátogatni, mindenképp írjatok Facebook oldalunkon!

Addig is kövessétek Facebook és Instagram oldalunk a további portugál tartalmakért!

Képeink forrása:

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DrSWAG_InstaProfessorOfYolo 2018.11.20. 19:59:18

Time out hiaba jo, ha tularazott, es allandoan fullon van turistaval, ugy kell helyzet vadaszni. A Pastéis de Belém meg kb a nevebol el, kozepes minosegben arulja a cuccot. Rua do Loreton van a Manteigaria, az siman agyonveri az emlitett helyet.

user friendly 2018.11.20. 20:10:55

Az a vicc, hogy a tőkehal (bacalhau) a nemzeti eledelük, ami portugália környékén nem honos, így friss tőkehal gyakorlatilag nincs. Általában a szárított, sózott tőkehalat dolgozzák fel sokféle formában, illetve fagyasztott verzió létezik még. (Állítólag norvégiából importálják)

Wine and Dine 2018.11.21. 18:09:40

@DrSWAG_InstaProfessorOfYolo: Igen, sajnos a Time Outban vannak eléggé túlárazott helyek, de megvan a maga hangulata, fél évig laktunk Lisszabonban és imádtuk azt a helyet. Persze jártunk a Marquesnél is kisebb, családias éttermekben, de turistaként szerintünk egyszer mindenképp érdemes ide is ellátogatni.
Pasteles helyek közül pedig nekünk a Fabrica de Nata a favorit, de ízlések és pofonok :) Itthon voltunk az Édesmindegyben, ahol árulnak pastelt, de azt sajnos össze sem lehetett hasonlítani a kintivel :( hideg volt, és vanília puding volt benne... Kár érte.

Wine and Dine 2018.11.21. 18:12:19

@user friendly: Igen, erről mi is hallottunk már. Hasonló, mint nálunk a "balatoni" hekk esete :)